Search

Hormonul stresului și 3 metode de a-l regla

Updated: Oct 9

În timpul verii, reușim să ne relaxăm, uităm de proiecte, deadline-uri, probleme cotidiene, dar când vine toamna, revenim la starea noastră cea de toate zilele. Avem un munte de lucruri de rezolvat, afaceri de încheiat, simțim că zilele sunt tot mai scurte, iar noi din ce în ce mai puțin productivi. Ne neglijăm pe noi înșine, familia, încercăm să depășim pragul de oboseală (deja cronică) cu o cafea și un covrig de la chioșc și cam așa arată zilele multora dintre noi.


Ei bine, nu așa ar trebui să fie. Pentru a putea face schimbări conștiente în viața noastră, e nevoie să fim informați. Astăzi, îți vom vorbi despre stres și cum îl putem controla pentru a ne simți bine.


Când o persoană este stresată, glandele suprarenale eliberează un hormon numit cortizol. Cortizolul este principalul hormon de stres al organismului și joacă un rol în multe funcții ale corpului, precum:

  • Gestionează modul în care corpul tău folosește carbohidrați, grăsimi și proteine;

  • Reduce inflamațiile din corp;

  • Reglează tensiunea arterială;

  • Crește glicemia;

  • Controlează ciclul de somn/veghe;

  • Crește nivelul de energie, astfel încât să faci față stresului și restabilește echilibrul ulterior.


Nivelurile crescute de cortizol pot apărea pe fondul unei tumori, a stresului cronic sau chiar a administrării unor medicamente cu efecte adverse.

Prea mult cortizol poate deregla cele mai importante funcții ale corpului. De asemenea, poate cauza o serie de probleme de sănătate, cele mai comune fiind:


- Anxietate și depresie;

- Dureri de cap;

- Afecțiuni cardiovasculare;

- Probleme de memorare și concentrare;

- Dereglarea procesului digestiv;

- Probleme cu somnul;

- Creșterea în greutate.


Nu doar creșterea nivelului de cortizol ne poate afecta, ci și scăderea lui. În această situație, poate apărea boala Addison, a cărei simptome includ:


- Oboseală,

- Amețeală,

- Slăbiciune musculară,

- Pierdere treptată în greutate,

- Schimbări de dispoziție,

- Scăderea tensiunii arteriale,

- Tensiune arterială,

- Schimbări de culoare la nivelul pielii, precum înnegrirea anumitor zone.


Metode naturale de a regla nivelul de cortizol

Dacă comunicarea dintre creier și glandele suprarenale funcționează corect, organismul ar trebui să poată crește și reduce producția de cortizol, în funcție de nevoi. Cu toate acestea, nivelurile de cortizol pot rămâne ridicate uneori, chiar și după ieșirea dintr-o situație stresantă. Acest lucru poate avea un impact negativ asupra sănătății, după cum am văzut mai sus.


Următoarele metode pot ajuta la moderarea nivelului de cortizol:


1. Reducerea stresului


Persoanele care încearcă să-și scadă nivelul de cortizol ar trebui să urmărească reducerea stresului. Cea mai la îndemână modalitate prin care putem face asta este să evităm situațiile stresante sau să învățăm să facem mai bine față stresului. Putem învăța să recunoaștem factorii declanșatori ai stresului și să încercăm să îi gestionăm proactiv, pentru a reduce cazurile de îngrijorare sau anxietate.


2. Alimentația corespunzătoare


O persoană care încearcă să-și reducă nivelul de cortizol ar trebui să aibă o alimentație sănătoasă și echilibrată și să acorde atenție consumului de zahăr. Unele alimente care pot ajuta la menținerea stabilă a nivelului de cortizol includ: ciocolata neagră, bananele și perele, ceaiul verde sau negru, probioticele din alimente precum iaurtul, probioticele din alimente care conțin fibre solubile (fulgi de ovăz, orz, fasole, mazăre, căpșune).

Evitarea deshidratării prin consumarea unei cantități potrivite de apă ajută, de asemenea, la menținerea unui nivel de cortizol scăzut.


3. O rutină de somn sănătoasă


Un somn prost sau lipsa acestuia pe o perioadă mai lungă poate duce la creșterea nivelului de cortizol în sânge. Prin urmare, este esențial să fim atenți la cât și cum dormim și să încercăm, pe cât posibil, să limităm factorii perturbatori.

O rutină bună de somn duce, de obicei, la un somn mai lung și mai odihnitor. E foarte bine să oprim toate ecranele și să ne relaxăm înainte de a merge la culcare. Limitarea aportului de lichide înainte de culcare poate, de asemenea, reduce la minimum probabilitatea de somn tulburat.


Concluzie


Prin modificări simple ale stilului de viață în direcția unui trai sănătos și activ, oamenii pot reduce nivelul de stres pe care îl experimentează și își pot menține nivelul de cortizol la cote normale. Alte metode prin care putem face asta sunt: practicarea unui hobby, sportul, yoga, râsul.





15 views0 comments