Search

Cum să mănânci conștient

Cercetările sugerează că mâncatul conștient – conștientizarea lipsită de prejudecăți a întregii experiențe de a mânca – poate contribui la pierderea kilogramelor în plus, eliberarea de emoțiile negative și stabilirea unei relații mai sănătoase cu mâncarea. Totodată, te poate ajuta să te conectezi mai profund cu alimentele pe care le consumi, astfel încât să te hrănească în moduri pe care nu le-ai mai experimentat înainte. A mânca sănătos poate deveni mult mai plăcut, întrucât ești în sfârșit sincronizat cu corpul tău.


Ce este mâncatul conștient?


Pentru a afla cum reacționează corpul tău la mâncare, primul pas pe care trebuie să îl faci este să îl asculți în mod conștient. Asta înseamnă să fii conștient de ceea ce se petrece în corpul, mintea și în jurul tău, în timp ce mănânci. Mai implică și să acorzi atenție întregului proces prin care mâncarea a ajuns în farfuria ta: de unde provin alimentele, cum au fost preparate și cum ajung să fie digerate. Mai departe, trebuie să fii atent la procesul dinamic al mâncatului – de exemplu, ce se schimbă în corpul tău atunci când consumi un anumit aliment, o anumită cantitate de mâncare sau o porție pregătită într-un anumit fel. 


S-ar putea să descoperi că anumite alimente te fac să te simți fără vlagă, iar altele îți conferă o energie grozavă. Un alt lucru pe care s-ar putea să îl observi este că alegi să consumi anumite alimente când ești neliniștit sau că te supraalimentezi când ești trist. Scopul este pur și simplu este să asculți, să înveți și apoi să iei măsuri care întrunesc nevoile corpului tău. 


Încearcă aceste 6 strategii pentru a învăța cum să îți asculți corpul.


1) Permite-i corpului să țină pasul cu creierul tău


A mânca repede și prea mult și a ignora semnalele corpului tău vs a mânca lent și a te opri atunci când corpul tău îți transmite că e plin.


A mânca lent este cel mai bun mod prin care ne putem ajuta mintea să îi transmită corpului ceea ce avem nevoie pentru a ne hrăni. Corpul ne trimite semnalul de sațietate la 20 de minute după emiterea acestuia de către creier și de asta ajungem să ne supraalimentăm în mod inconștient. Dar, dacă mâncăm lent, îi oferim corpului șansa de a ține pasul cu creierul și a primi în timp util semnalul pentru a mânca o cantitate potrivită de mâncare. Câteva modalități simple prin care putem face asta sunt: să stăm jos atunci când luăm masa, să mestecăm fiecare îmbucătură de cel puțin 25 de ori, să lăsăm tacâmul în farfurie între îmbucături.


2) Cunoaște semnalele de foame ale corpului tău 


Mănânci pentru a răspunde unei nevoi emoționale sau pentru a întruni nevoile corpului tău?

 

Adeseori, ne ascultăm mai întâi mintea, dar, așa cum ne învață practicile de mindfulness, s-ar putea să descoperim mai multă înțelepciune prin acordarea de atenție în primul rând corpului nostru. Decât să dăm iama în frigider atunci când suntem stăpâniți de emoții precum stres, tristețe, frustrare, singurătate sau chiar plictiseală, putem mai degrabă să ne ascultăm corpul. De cele mai multe ori, mâncăm atunci când ne dictează mintea să o facem, și nu corpul. Mâncatul conștient înseamnă să asculți semnalele de foame ale corpului tău. Întreabă-te: Care sunt semnalele de foame fizică și care sunt semnalele de foame emoțională pe care mi le transmite corpul meu? 


3) Mănâncă ordonat și organizează-ți bucătăria în mod conștient.


A mânca singur și la întâmplare vs a mânca împreună cu alții într-un loc și la o oră stabilite.


Un alt mod prin care ajungem să mâncăm inconștient este să umblăm prin dulapuri și să mâncăm dezordonat, în locuri și la ore aleatorii, decât să ne gândim în mod proactiv la mesele și gustările pe care vrem să le consumăm. Sigur, cu toții luăm gustări din când în când, dar a fi consecvent în ceea ce privește ora și locul în care iei masa îți poate spori sănătatea și te poate ajuta să dormi și să te simți mai bine! Da, asta înseamnă să stai jos (la masă!), să servești mâncarea într-o farfurie sau un bol, să nu mănânci din recipientul în care ai preparat mâncarea și să folosești tacâmuri și nu mâinile. Un alt lucru care îți poate fi de folos este să iei masa împreună cu alte persoane, deoarece împarți mâncarea și tinzi să mănânci mai lent pentru a te bucura de preparate și de conversație pentru mai mult timp.  


A-ți organiza bucătăria în mod conștient înseamnă să folosești spațiul astfel încât să îți încurajezi obiceiurile de alimentație sănătoase. Gândește-te la lucrurile pe care le aduci în bucătărie și la locurile în care le așezi. Alimentele sănătoase se află la îndemână? Ce fel de alimente sunt la vedere? Când suntem înconjurați de mâncare, dorința de o consuma crește considerabil. 


4) Înțelege-ți motivația


A consuma alimente care îți oferă un confort emoțional vs a consuma alimente pentru că sunt sănătoase din punct de vedere nutrițional.


Această abordare este înșelătoare, iar cel mai bine ar fi să găsim alimente care ne satisfac și ne oferă un sentiment de confort. Pe măsură ce ajungem să mâncăm mai sănătos și să consumăm o varietate mai mare de alimente, suntem mai puțin înclinați să exagerăm atunci când vine vorba de mâncarea de confort și mai înclinați să ne bucurăm de alimente sănătoase.


5) Conectează-te la un nivel mai profund cu mâncarea pe care o consumi


Gândește-te de unde provine mâncarea vs gândește-te la mâncare ca la un produs final.


Atunci când iei o pauză și te gândești la toți oamenii implicați în pregătirea mâncărurilor care ajung în farfuria ta – de la cei dragi (sau chiar tu) care au pregătit-o, până la cei care au aprovizionat rafturile, cei care au plantat și cules ingredientele crude, precum și cei care i-au sprijinit – este dificil să nu te simți recunoscător și interconectat cu aceștia. Fii conștient de apa, solul și alte elemente care au contribuit la crearea acestor alimente. 


6) Fii atent la farfuria ta


A mânca distras vs a fi prezent la masă.


A face mai multe lucruri odată și a mânca este o combinație care nu funcționează atunci când dorești să asculți nevoile corpului tău. Cu toții am mers la film și, înainte de începerea filmului, ne-am întrebat cine a terminat popcornul. Atunci când suntem distrași, e mult mai greu să fim atenți la semnalele corpului cu privire la alimentație și alte nevoi. Următoarea dată când iei masa, încearcă să nu faci alte lucruri simultan, ci doar să te bucuri de ceea ce se află în farfurie.


În lumea în care trăim, poate fi greu să mâncăm într-un mod total conștient, lucru de care ne putem bucura mai degrabă în cadrul unui retreat sau a unui curs de mindfulness. În schimb, putem introduce treptat aceste obiceiuri în stilul nostru de alimentație – să mâncăm mai lent, să ne ascultăm corpul, să avem mici ritualuri și să ținem cont de procesul prin care au ajuns alimentele în farfuria noastră – și să cultivăm, astfel, o relație mult mai sănătoasă cu corpul nostru. 







40 views0 comments