Search

Cum să gestionezi stresul din viața ta?

Ce este stresul? Stresul apare atunci când simți că ești supus unui nivel anormal de presiune. Această presiune poate proveni din diferite aspecte ale vieții de zi cu zi, precum creșterea volumului de muncă, grijile financiare, confruntarea cu o perioadă de tranziție sau o ceartă cu familia.


Stresul este modul în care corpul tău răspunde la aceste situații care te pot face să te simți amenințat sau supărat. Mai exact, îți va provoca o varietate de simptome fizice, poate schimba modul în care te comporți și poate conduce la experimentarea mai intensă a emoțiilor.


Cum poți identifica semnele de stres?


Toată lumea experimentează stresul. Cu toate acestea, atunci când îți afectează viața, sănătatea și bunăstarea, este important să o abordezi cât mai repede posibil și, deși stresul ne afectează pe toți în mod diferit, există semne și simptome comune pe care le poți avea în vedere:


• sentimente de îngrijorare constantă sau anxietate;

• sentimente de a fi copleșit;

• dificultate de concentrare;

• schimbări de dispoziție;

• iritabilitate sau temperament coleric;

• dificultate de relaxare;

• depresie;

• stimă de sine scăzută;

• pierderea sau creșterea poftei de mâncare;

• modificări ale obiceiurilor de somn;

• consum crescut de alcool sau tutun;

• dureri, în special tensiune musculară;

• diaree și constipație;

• senzații de greață sau amețeli;

• pierderea apetitului sexual.


Dacă experimentezi aceste simptome pe o perioadă lungă de timp și simți că îți afectează viața de zi cu zi sau te fac să te simți rău, ar trebui să discuți cu medicul de familie. Poți solicita informații despre serviciile de asistență și tratamentele disponibile.


3 pași pe care să îi urmezi atunci când te simți stresat


1. Fii atent atunci când stresul îți cauzează probleme

• Încearcă să faci legătura între senzația de oboseală sau rău și presiunile cu care te confrunți.

• Ai grijă la avertismente fizice, cum ar fi mușchii tensionați, oboseala excesivă sau durerile de cap.


2. Identifică cauzele

Încearcă să identifici cauzele care îți provoacă stres.

• Delimitează motivele posibile în trei categorii 1) cele cu o soluție practică 2) cele care vor se vor îmbunătăți în timp și 3) cele cu privire la care nu poți face nimic.

• Încearcă să elimini îngrijorarea pentru cele din a doua și a treia categorie, având în vedere că rezolvarea lor nu stă în puterea ta.


3. Reevaluează-ți stilul de viață

• E posibil să îți asumi prea multă responsabilitate?

• Există lucruri pe care le faci și de rezolvarea cărora s-ar putea ocupa altcuiva?

• Există un mod prin care poți face lucrurile mai pe îndelete?


7 pași pentru a te feri de stres


1. Mănâncă sănătos

O alimentație sănătoasă poate reduce riscurile bolilor legate de dietă

• Există un număr tot mai mare de studii care arată cum ne afectează alimentele starea de spirit și modul în care consumul sănătos poate îmbunătăți acest lucru

• Asigură-te că dieta ta asigură cantități adecvate de nutrienți creierului, cum ar fi vitamine și minerale esențiale, precum și apă.


2. Evită fumatul și consumul de alcool

• Încearcă să reduci consumul de alcool sau și fumatul sau să le elimini de tot din viața ta

• Chiar dacă poate părea că reduc nivelul de stres, acest lucru este înșelător, deoarece adesea agravează problemele.


3. Fă mișcare

• Încearcă să integrezi exercițiul fizic în stilul tău de viață, deoarece poate fi foarte eficient în ameliorarea stresului

• Chiar simpla ieșire în aer liber și efectuarea unui exercițiu fizic ușor, cum ar fi mersul până la magazin, poate fi de ajutor.


4. Alocă-ți timp doar pentru tine

• Ia-ți timp pentru a te relaxa.

• Creează un echilibru între responsabilitatea pe care o ai față de ceilalți și responsabilitatea față de tine însuți.

• Este în regulă să acorzi prioritate îngrijirii de sine.


5. Practică starea de conștientizare

Mindfulness este o abordare minte-corp a vieții care ne ajută să ne raportăm diferit la ceea ce ni se întâmplă. Aceasta implică să fim atenți la gândurile și sentimentele noastre într-un mod care ne mărește capacitatea de a gestiona situațiile dificile și de a face alegeri înțelepte.

• Încearcă să îți exersezi atenția în mod regulat.

• Cercetările au sugerat că, la unii oameni, poate reduce efectele stresului, anxietății și problemelor conexe, cum ar fi insomnia, concentrația slabă și starea de spirit scăzută.


6. Bucură-te de un somn odihnitor

• Te străduiești din răsputeri să adormi? Aceasta este o problemă obișnuită atunci când ești stresat.

• E posibil ca sănătatea ta fizică sau mentală să îți afecteze capacitatea de a dormi?

• Ai posibilitatea de a schimba mediul pentru a-ți îmbunătăți somnul?

• Există mici modificări pe care le poți face în stilul tău de viață pentru a avea un somn mai odihnitor?


7. Nu fi prea dur cu tine însuți

Încearcă să păstrezi lucrurile în perspectivă.

• Amintește-ți că a avea o zi proastă este o experiență umană universală

• Când criticul tău interior sau un critic exterior găsește defecte, încearcă să găsești adevărul.

• Dacă te împiedici sau simți că ai eșuat, nu te învinovăți.

• Poartă-te ca și cum ai fi cel mai bun prieten al tău.

• Alocă-ți câteva minute în fiecare zi pentru a te aprecia.


Cercetările au arătat că stresul poate fi pozitiv câteodată. Te face să fii mai alert și te ajută să performezi mai bine în anumite situații. Cu toate acestea, stresul poate fi benefic dacă e de scurtă durată.



25 views0 comments